Bedrijfspagina op Facebook

Tips om jouw bedrijfspagina op Facebook aan te pakken

21/02/2020 - 15:09

HELP! Mijn bedrijfspagina op Facebook, wat een gedoe…

Je hebt een bedrijfspagina op Facebook maar je bent niet echt actief.
Spijtig voor jou én voor jouw bedrijf.
Want Facebook werkt nog altijd, wat sommigen ook mogen beweren.

Hoe ga je om met Facebook?

1. Post regelmatig

1 keer per week is onvoldoende.

2. Post op verschillende tijdstippen

Niet iedereen kijkt op hetzelfde moment op zijn tijdlijn.
Bij de statistieken kan je zien wanneer de meeste van jouw volgers op Facebook zitten.
Ik heb geen pieken bij mijn volgers, dus post ik afwisselend heel vroeg in de ochtend, dan weer eens op de middag en af en toe ’s avonds.
Ook tijdens het weekend mag je berichten tonen op jouw bedrijfspagina.

3. Varieer in de content die je plaatst

Wissel af met een afbeelding, een tekst, een video, een link.

4. Tips voor foto’s

  • Gebruik het formaat 1200x1200 pixels.
  • Foto’s van personen werken altijd heel goed.
  • Eigen foto’s neem je altijd horizontaal.
  • Je kan ook gratis bestaande afbeeldingen downloaden via Pixabay, Pexels en nog zoveel andere apps en sites.
  • Foto’s kan je bewerken en er een eigen tekst opzetten.
    Houd wel rekening met de 80/20 regel: 80% foto en 20% tekst
    Afbeeldingen met teveel tekst scoren niet goed op Facebook.

5. Tips voor video’s

  • Video werkt heel goed, met filmpjes heb je altijd een hoog bereik maar…
    Youtube is een concurrent van Facebook.
    Links naar youtubefilmpjes zullen dus niet goed werken.
    Maak filmpjes en download ze rechtstreeks in je post.
    Facebook wil dat je bij hen blijft en niet naar een ander kanaal gaat.
  • Keep it simple.
    Filmpjes hoeven niet perfect te zijn.
  • Je kan ook een diashow maken, dit is ook een soort film van jouw foto’s.
    Heel eenvoudig te maken.

6. Tips voor gevarieerde berichten

  • Deel dagelijkse dingen.
    Mensen willen zich herkennen, willen zich aangesproken voelen.
  • Geef tips.
    Wees niet bang dat je teveel content geeft en dat ze zo niet tot bij jou zullen komen.
    Door content te geven, toon je dat jij de specialist bent.
  • Stel vragen.
    Op een vraag krijg je een antwoord.
    Like dan ook de reacties als paginabeheerder en durf ook te reageren op reacties.
    Hoe meer interactie, hoe beter je bereik.
  • Doe een spelletje.
  • Deel een link naar je blog of je website.
  • Deel een link van een krantenartikel en vertel jouw mening hierover.
    Dit lokt zeker reactie uit.
  • Geef iets weg.
  • Organiseer een wedstrijd.
    Vraag om reacties, om foto’s te delen en laat de reactie met de meeste likes winnen bijvoorbeeld.
  • Deel je succes.
    Als je aan een mooi project kan meewerken, dan moet je dit zeker delen.
  • Deel een fijne recensie of een reactie van een tevreden klant.
  • Deel een emotie.
    Ben je geschrokken of net heel enthousiast, vertel hierover.
  • Vraag om hulp of advies.
    Mensen willen heel graag helpen.
  • Maak een grapje.
    Het leven is al ernstig genoeg.
  • Deel een mooie quote.
    Quotes inspireren heel veel mensen.
  • Geef jouw fans het podium.
    Het gaat niet altijd om jou en om jouw bedrijf.
    Zet jezelf eens op de achtergrond en zet je klanten in de kijker.
  • Haal inspiratie bij Facebookgroepen.
    Word lid van een groep waar jouw publiek in zit. In die groepen lees je wat er leeft bij jouw doelpubliek.

Zorg dat je steeds een notitieboekje bij hebt om ideeën op te schrijven.
Ik neem foto’s met mijn gsm en noteer in mijn notitieapp waar ik aan denk.
Wees ook alert.
Je zal versteld staan welke ideeën voor berichten je op een dag tegenkomt.

Berichten hoef je trouwens ook niet altijd ‘live’ te plaatsen.
Je kan ze inplannen.
Ik plan mijn berichten altijd meer dan een maand op voorhand in.
3 berichten per week. Zo is er nog plaats voor andere spontane berichten.
Ook heb ik een planner, een soort kalender in excel, waar ik de berichten in schema zet.

Denk nooit dat je teveel berichten post.
Niet iedereen ziet al jouw berichten.

en...

Houd vol.

Facebook werkt echt nog steeds.

En… zie je het nog steeds niet zitten?
Neem dan contact op met de tekstbewerker.
Ik kan jou op weg helpen.
Ik denk mee met jou om jouw zichtbaarheid te vergroten op sociale media.
Tijdens een brainstormsessie zoeken we samen naar onderwerpen die voor jouw bedrijf werken.

Wat denk je?
Eens online samenzitten?

Lies@detekstbewerker.be
0475 71 18 69

Geen inspiratie om jouw professionele pagina op Facebook te vullen?
Brainstorm 1 uur samen met de tekstbewerker.

Wedden dat het nadien een makkie wordt?

Boek een brainstormsessie online via skype of live bij jou op het bedrijf

Maak hier een afspraak