Hoe is de tekstbewerker gestart?

Het verhaal van de tekstbewerker

03/03/2018 - 13:38

2 januari 2017 werd de tekstbewerker geboren. Een mooie start van een mooi verhaal. Graag deel ik met jou hoe ik me voelde na 8 maanden. Dit was trouwens de allereerste blog die ik schreef.

Of hoe een ondernemerscursus mijn leven veranderde

Op een grijze zondag in november 2015 gingen mijn man en ik eens luisteren naar Carl van de Velde.
10 uur coaching voor ondernemers die daar in de week toch geen tijd voor hebben.

Dat deze dag de start was van mijn ‘ander’ leven, had ik nooit kunnen denken. We vonden de coaching toch wel interessant en we schreven ons elk apart in voor een coachingtraject van 8 dagen verspreid over een heel jaar.
Het was niet goedkoop maar we hadden wel begrepen dat aan je bedrijf werken ook belangrijk is.

Ondernemer zijn, leer je niet in de humaniora of op de universiteit. Je neemt een zaak over en je wordt voor de leeuwen gegooid en je ondervindt met vallen en opstaan hoe je je zaak moet runnen.

Marketing? SEO ?

In 2016 planden we dus elk apart de opleidingen in.
Apart, om ons zo echt te kunnen focussen op de inhoud, om zo beter contacten te kunnen leggen met andere ondernemers en om zo onze belevenissen met elkaar te kunnen delen.

De eerste 3-daagse ging over ‘marketing en sales’.
Sales, dat woord begreep ik wel.
Ooit had ik 10 maanden als verkoper gewerkt in een familiezaak waar verkopen echt in hun bloed zat.
Zij hadden me al heel wat knepen van het vak geleerd.
Maar over ‘marketing’ wist ik niets.
In mijn tijd studeerde je marketing of communicatie als je niet wist wat te kiezen. Zo werd me toen toch verteld.

Ik zie me nog zitten in de reusachtige zaal van een hotel in Genval tussen meer dan 300 ondernemers.
Er werd gesproken over content, marketingstrategie, marketingplan, SEO, USP…
Euh… Niet te snel gaan. Kan je het nog eens herhalen? Ik kan niet volgen.
Ik durfde toch aan mijn buur vragen wat ‘content’ betekende.

Na 3 dagen begreep ik wat marketing inhield.
Ik besefte dat een bedrijf met een marketingplan, een marketingstrategie en een actieve rol op social media, een flinke stap voor had op de bedrijven die hier niet mee bezig waren.

Ook mijn man had dit ervaren. Dus schoten we in actie.
Onze website werd in een nieuw kleedje gestopt.
De facebookpagina van het bedrijf werd actiever en ik, ik begon hier meer en meer over na te denken en te lezen.
Ook begon ik de bedrijven van klanten en leveranciers met andere ogen te bekijken.
De bedrijven die echt met marketing bezig waren, vielen mij op.
De bedrijven die nog altijd werkten op het elan van 20 jaar geleden, pikte ik er zo uit.
Ik begon mails te analyseren, nieuwsbrieven te verbeteren, websites te ontleden.

Zagen de bedrijven niet dat ze soms mails verstuurden vol fouten?
Mails waarin hun boodschap niet duidelijk was?
Hadden ze nog niet gezien dat hun telefoonnummer niet vermeld stond op hun website?
En ik bleef maar ‘ontdekken’ en verbeteren. Het liet me niet los.

In ons bouwbedrijf paste ik het geleerde toe en besteedde ik steeds meer aandacht aan mijn mails, aan de facebookposts, aan de documenten die onze klanten en ons personeel kregen.
De functie van ‘marketingmanager’ was geboren ;-) Ik had er een titel bij.

Leiden van een zaak

De volgende 3-daagse opleiding ging over leiderschap en het runnen van je zaak.
Omgaan met personeel, het ontdekken van je stijl van leiding geven…
Ook dit deed iets met me, met ons.
We bekeken ons personeel met andere ogen maar ook onszelf.
De ondernemer in mezelf werd steeds meer wakker.

En, ik was nog altijd de vrouw die samen met haar man een aannemersbedrijf in Gent leidde.

Persoonlijke doorbraak?

De laatste opleiding werd het ‘momentum’ weekend genoemd.

Ze adviseerden ons om dit samen met je levenspartner of je businesspartner te volgen.
‘Op die 2 dagen gingen we onszelf wat beter ontdekken’ zeiden ze, ‘en wie weet kwamen we wel tot een persoonlijke doorbraak. ‘
Een persoonlijke doorbraak?
Toen ik zag dat we met 500 deelnemers waren, dacht ik daar wel anders over.
We gingen het ondergaan en we zouden wel zien…

Wat me toen is overkomen, kan ik niet goed uitleggen.
Ik weet dat ik zaken van mezelf heb ontdekt, die ik niet wist.
Ik weet dat ik besefte waarom ik de laatste maanden zo gestresst rondliep.
Ik weet dat ik niet gelukkig was in de huidige werksituatie ook al zijn mijn man en ik een tandem die perfect rijdt, som zit de ene voorop en dan weer de andere.
Ik besefte eindelijk waarom ik zo onrustig was, waarom ik alleen nog maar met het werk bezig was.

Het was tijd voor iets anders, iets van mezelf, iets waar ik veel mensen mee kon helpen.

En zo ontstond eind november 2016 het idee om mijn eigen bedrijf te starten.

De laatste uren van de opleiding waren heel emotioneel .
Ik had verwoord wat diep in mij verscholen zat.
En ik was fier.
Fier op mezelf.
Ik voelde een energie die ik lang niet meer gevoeld had.
En ik was opgelucht.

En ik was niet meer alleen de vrouw van het aannemersbedrijf in Gent.
Ik was nu ook de vrouw die haar eigen bedrijf ging opstarten.

Actie

Mijn man kwam heel toevallig op de naam en ik vind hem nog steeds perfect bij me passen.
(zowel de naam als de man)

de tekstbewerker’ was geboren en werd steeds concreter.
De kerstvakantie kwam op het ideale moment.
Tijd om aan MIJN zaak te werken.

Missie, visie, plan van aanpak werden uitgeschreven, ondernemingsnummer aangevraagd.
Een bevriende ondernemer supporterde mee en ‘schonk’ mijn logo.

Op 01/01/2017 vertrok de trein echt …

De facebookpagina werd gelanceerd .
Ik ging wel zien hoe het zou verlopen.
Een bijberoep, nog geen broodwinning.
Wat kwam, was welkom.

Paniek

Wat was ik geschrokken toen ik begin januari al telefoon kreeg .
‘Lies, kan jij mij helpen met de teksten voor mijn folder?’

Help! Mijn eerste offertevraag.

Paniek.

Hoeveel mocht ik vragen?
Ging ik dit wel kunnen?
Was ik er wel klaar voor?

Gelukkig was mijn supporter thuis, mijn steun en toeverlaat.
Hij gaf me net dat duwtje in de rug.
De opdracht werd uitgevoerd, de klant was tevreden.

Toen reed de trein pas echt het station uit…

Actie (vervolg)

Adreskaartjes werden gedrukt.
Op de eerste meeting van deelnemers/ondernemers aan de cursus deed ik mijn verhaal en deelde ik gezwind kaartjes uit.

En toen reed de trein verder.

Ik kreeg extra volgers op de facebookpagina en werd gebeld voor opdrachten.
Elke opdracht was stuk voor stuk een primeur maar wel een succes.

de tekstbewerker werd stilaan copywriter.
En zo voel ik mij ondertussen ook.

Studeren, lezen, oefenen

Ik heb al zoveel geleerd en zoveel gelezen op die enkele maanden.
Zoveel interessante mensen ontmoet.
Mensen waarvan ik veel kan leren, mensen die thuis zijn in de marketingwereld, mensen die andere mensen kennen.
Ik bestudeer de blogs van marketeers, ik volg opleidingen en voel me steeds meer zeker.
Nu mij nog verdiepen in digital media vanaf september.

Ik ga mij niet meer laten overbluffen door termen die ik niet begrijp.

Expert

Ik ben expert in mijn vak.
16 jaar gaf ik Nederlands en Latijn. Ik weet hoe je een goede zin schrijft en hoe je juist moet spellen.
Al 10 jaar ben ik ondernemer. Ik weet hoe het er aan toe gaat in een kmo.
Ik combineer mijn skills en mijn kennis en weet dat ik iets kan betekenen voor andere ondernemers die hun marketing willen aanpakken.

Teksten nalezen, verfijnen, bijschaven tot als ze goed zitten.
Teksten schrijven waar de opdrachtgever zich goed bij voelt.
Teksten ‘verkopen’ die ‘opbrengen’

That’s my business.

De trein is al gestopt in enkele stationnetjes en is onderweg naar het rangeerstation.

Daar wordt hij in september gesplitst. Een 3-tal wagons rijden richting Opleiding, de andere wagons verder richting Klanten.
Eind 2017 moet de trein toch wel wat meer snelheid halen.

Dan is het tijd om een vervolg aan deze blog te schrijven.
Want dat bijberoep zou wel eens hoofdberoep kunnen worden…

Dit was de eerste blog van de tekstbewerker, geschreven in augustus 2017.
Ondertussen heb ik al heel wat stationnetjes aangedaan.
In station Digital Marketing nam ik de trein naar SEO, SEA en social media.
In station Opleiding reed de trein ondertussen naar Copywriting en Inspirerend Spreken voor de camera.
In station Coaching volgde ik de weg die Carl Van de Velde en Business Boost Event voor me uitstippelden.
In station Klanten reisde ik al naar webdesigners, tuinaanleggers, schoonheidsspecialisten, bloemisten, verzekeringskantoren, loodgieters, gezondheidscoaches, ontwerpers ...
De trein rijdt en kent geen eindstation.

Deze blog zal ik altijd koesteren...


Volg de tekstbewerker

op facebook