Checklist website:

Voldoet jouw website aan deze 7 punten?

Checklist website: Voldoet jouw website aan deze 7 punten?

26/11/2018 - 21:27

Wil je online te vinden zijn, dan is een website onontbeerlijk.

Maar gewoon een website hebben, is niet voldoende.

Neen.

Je wil toch gevonden worden op het net?
Je wil toch ook dat mensen niet wegklikken na 3 seconden?

Er zijn heel veel elementen waar je rekening moet mee houden bij de opbouw van een bedrijfswebsite.

In deze blog belicht ik 7 elementen.

Ik stel 7 vragen.
Beantwoord ze eerlijk, wees kritisch en ga er dan nadien mee aan de slag.

1. Kan je jouw website zelf aanpassen?

Is het CMS (Content Management Systeem) gebruiksvriendelijk?

Ja?
Perfect. Een website moet leven. Google houdt niet van statische websites waar niets verandert.

Neen?
Vraag dan aan je websitebouwer hoe je dit moet doen.

Een kleine aanpassing, een blog plaatsen, een pagina veranderen… dat zijn zaken die je zelf kan doen.
Als je voor iedere aanpassing iemand anders nodig hebt, dan stel je dat meestal uit en komt het er niet van.

2. Wat is het doel van je website?

Heb je hier al eens goed over nagedacht?

  • · Informatie geven?
  • · Artikels uit de webshop verkopen?
  • · Klanten lokken naar jouw winkel of bedrijf?
  • · Documenten downloaden?
  • · Waardevolle content geven?
  • · …

Wat wil je dat mensen DOEN op jouw website?

Het is heel belangrijk dat je dat echt weet.
Want dit bepaalt heel de strategie achter de website en ook de manier waarop je de boodschap verwoordt.

3. Is jouw website gekoppeld aan Google Analytics?

Maak een account aan bij Google Analytics. Dan krijg je een code.
Koppel deze code aan jouw website of laat dit doen door de webdesigner.

In Google Analytics krijg je inzicht over het verkeer naar jouw website.

  • · Wie is de bezoeker?
  • · Welke pagina werd het meest bekeken?
  • · Waarop werd er doorgeklikt?
  • · …

Bekijk dit regelmatig.
Het is zonde om een prachtige website te hebben die niemand aanklikt.
En het is nog erger als je dit niet weet.

4. Bezoek je minstens 1 keer per maand jouw eigen website?

Neen?
Heel veel bedrijven weten niet wat er allemaal op hun website staat.
De website is gepubliceerd en daarna kijken ze er niet meer naar.
Als je regelmatig jouw website bezoekt, zal je ook sneller aanpassingen (laten) uitvoeren.
Je zal ontdekken dat bepaalde informatie achterhaald is.

5. Heb je aan een buitenstaander al eens gevraagd om jouw website helemaal door te nemen?

Vraag eens aan iemand die niets te maken heeft met jouw business om de website van begin tot einde te ‘lezen’ en alle links te openen.
Laat hen eerlijk hun mening formuleren over de duidelijkheid van de teksten, de lay-out, de gebruiksvriendelijkheid…
Schrik niet wanneer je veel opmerkingen krijgt.

Iedereen kijkt naar zijn eigen bedrijf door een gekleurde bril.
Iemand die ver van jouw business staat, ziet wat jij al lang niet meer ziet.

6. Al eens aan een video gedacht?

Soms zeggen beelden meer dan woorden.
Mensen zijn in se luie lezers.
Als ze kunnen kiezen tussen 3 minuten lezen of 3 minuten naar een video kijken, dan is de keuze vaak heel snel gemaakt.
Voor een lange uitleg is dus video een goed middel.

7. Zijn jouw contactgegevens op iedere pagina terug te vinden?

Als je wil dat de bezoekers jou bellen of mailen, zorg dan dat ze dit ook rechtstreeks vanop jouw website kunnen.
Bezoekers zijn vaak heel impulsief, zeker als ze vanop hun smartphone surfen.
Als ze eerst op de contactpagina moeten klikken om te weten hoe ze je kunnen bereiken, dan ben je ze misschien al kwijt.

Uiteraard zijn er nog andere criteria waaraan een goede website moet voldoen.
Maar die leg ik uit in een andere blog.
Ik denk dat je met deze punten al een eind op weg bent.

Zoek je een ‘buitenstaander’ om jouw website door een niet-gekleurde bril te ‘lezen’ van begin tot het einde en omgekeerd?
Sta je open voor verbetering van jouw website?
Schakel dan de tekstbewerker in.
Ik maak een verslag van mijn ‘leesbeurt’ en geef advies om jouw website te verbeteren.
Bel me op 0475 71 18 69 of mail naar lies@detekstbewerker.be

Andere blogs van de tekstbewerker:
Hoe schrijf je een vlotte tekst
7 tips om je eigen tekst na te lezen
Waarom moet je als bedrijf bloggen?
Waarom jouw bedrijf ook aanwezig moet zijn op social media tijdens de vakantie
De tekstbewerker interviewde Lynn Wesenbeek
Facebook? Niets voor mij...
7 tips voor een goede onderwerpregel in e-mails
Het verhaal van de tekstbewerker

Reacties

 

Wil je advies over jouw huidige website?

Neem contact met me op