Checklist website deel 2

Voldoet jouw website aan deze 7 punten?

Checklist website deel 2: Voldoet jouw website aan deze 7 punten?

11/01/2019 - 14:48

Het is belangrijk dat je online aanwezig bent.

Een website is hiervoor de ideale tool.
Maar gewoon een website hebben is niet voldoende.
De inhoud is belangrijk, maar ook de vorm.

In de vorige blog stelde ik jou al 7 vragen om over na te denken.

· Kan je jouw website zelf aanpassen?
· Wat is het doel van je website?
· Is jouw website gekoppeld aan Google Analytics?
· Bezoek je minstens 1 keer per maand jouw eigen website?
· Heb je al eens aan een buitenstaander gevraagd om jouw website helemaal door te nemen?
· Al aan een video gedacht?
· Zijn jouw contactgegevens op iedere pagina terug te vinden?

Vandaag schotel ik jou 7 nieuwe vragen voor.
Bekijk jouw website met kritische ogen en pas hem aan waar nodig.
Een website is niet statisch, durf hem aanpassen.

1. Staan er referenties op jouw website?

Als je vooral B2B werkt, is het belangrijk dat de bezoekers zien voor wie je al gewerkt hebt.
Vraag aan jouw klanten waarom ze tevreden waren, hoe ze de samenwerking met jouw bedrijf ervaren hebben.
Vermeld dit dan op jouw website.
Referenties maken jou en jouw bedrijf geloofwaardig. Zo toon jij aan dat je echt goed bent.
Misschien kan je er ook het logo van jouw klant bijzetten?
Hoe groter het bedrijf, hoe impressionanter voor veel bezoekers.
Alhoewel dat een heel persoonlijke aanbeveling van een klant met een klein bedrijf ook heel goed scoort.

2. Vermeld je de problemen die jij oplost?

Verlaag de ik-heb-jouw-product-niet-nodig-drempel door te vertellen welke problemen jij met jouw bedrijf en jouw activiteit allemaal oplost.
Toon met cases aan wat jij allemaal doet.
Op deze manier begint de bezoeker na te denken en stelt hij zich de situatie voor.
Hij is niet voor niets op jouw site terecht gekomen.
Hij heeft een vraag en wil die beantwoord zien.
Laat hem niet weglopen.
Som dus zoveel mogelijk problemen op.

3. Staat er op iedere pagina een call to action?

Met een call to action zet je de bezoeker aan om iets te ‘doen’: een e-book downloaden, contact opnemen, een prijs aanvragen, een product bestellen…
Sterke terugkerende CAT’s verhogen jouw conversie (de kans dat ze klant worden).
Maak het de bezoeker gemakkelijk.
Laat hem niet weglopen.

4. Staat de belangrijkste informatie vetgedrukt/bold?

Bezoekers van jouw website lezen meestal niet alles wat er op een pagina staat.
Ze scannen met hun ogen om zo snel mogelijk de informatie die ze zoeken te vinden.
Zorg dan ook dat ze die vinden.
Zet de belangrijkste woorden vet.
Alle vetgedrukte woorden samen vertellen het ‘verhaal’ van de pagina.

5. Zijn je pagina’s onderling gelinkt aan mekaar?

Het belangrijkste is dat bezoekers zo lang mogelijk op jouw website blijven.
Je moet niet denken dat ze alle menu’s aflopen om heel jouw website te lezen.
Nee, gebruik links in jouw tekst waarmee je de bezoeker naar andere pagina’s op jouw website loodst.
Let wel op dat ze niet ‘verdwalen’ en dat het eenvoudig is om terug te keren naar de oorspronkelijke pagina vanwaar ze vertrokken.

6. Gebruik je verschillende types beeldmateriaal?

Website mogen niet saai zijn.
De bezoeker wil afwisseling en geboeid blijven.
Dit doe je door tussen de tekst beelden, pictogrammen en video te zetten.
Zo houd je jouw website interessant.

7. Is jouw website mobielvriendelijk?

Wist je dat bijna 50% van de surfers op het internet zijn smartphone of tablet gebruikt?
Daarom is het heel belangrijk dat jouw website zich aanpast aan het scherm waarop hij te zien is.
Niets is vervelender dan dat men op een smartphone moet inzoomen om de tekst te lezen.
Deze bezoekers ben je bijna zeker kwijt.
Test dit uit en ga bij je webdesigner te rade.
Is jouw website nog maar heel recent veranderd of aangepast, dan heb je veel kans dat hij al ‘responsive’ is. (= de term voor mobielvriendelijk)

Dit zijn 7 nieuwe vragen die jouw helpen om jouw website te evalueren.
Ga hier mee aan de slag en durf kritisch zijn.

Met copywriting heeft dit niet zoveel te maken.
Maar weet wel dat de tekstbewerker hier oog voor heeft.
Ga je met haar in zee voor de teksten van jouw website, dan bewaakt ze goed dat er met deze zaken rekening wordt gehouden.
Soms is het zelfs interessant om eens samen te zitten met de webdesigner.
Als de opdrachtgever, de webdesigner en de copywriter op dezelfde golflengte zitten, kunnen er prachtige websites gecreëerd worden.

Ben je van plan om je website in een nieuw kleedje te stoppen of wil je alleen je teksten laten aanpassen?
Neem dan contact op met de tekstbewerker op 0475 71 18 69 of op lies@detekstbewerker.be

In deze blogs geeft de tekstbewerker jou nog meer tips en leer je haar wat beter kennen.