Hoe begroet je iemand in een zakelijke mail?

mailetiquette bij de aanhef van een zakelijke mail

Begroeting in zakelijke e-mails

12/06/2019 - 13:46

In de aanspreking van een zakelijke mail loopt het vaak verkeerd. Zeker als je de persoon naar wie je schrijft nog nooit gehoord of gezien hebt. In deze blog vertel ik wat meer over de etiquette bij de begroeting in zakelijke mails. Aan jou uiteraard om deze te volgen of niet.

Ik overloop 3 veel gemaakte fouten.

Beste mevrouw,

Dit is de meest gemaakte fout. Je combineert formeel en informeel taalgebruik.
Kies voor formeel óf voor informeel en wees consequent.

Een formele begroeting begint met Geachte.
Daarna volgt mevrouw of meneer en dan de familienaam als je die kent.

Beste is informeel.
Daar schrijf je geen mevrouw of meneer achter.
Hier hoort een voornaam achter of als je het niet weet een algemeen begrip zoals Beste lezer.

Beste mevrouw wringt.
Beste Lies of Beste klant kan perfect.

Geachte Lies,

Ook hier wordt formeel en informeel gemixt, maar nu omgekeerd.
Maak dus een keuze en wees consequent.

  • Beste Lies,
  • Geachte mevrouw Tielemans,

Lies,

Dit wordt vaak gebruikt in mails waarbij je de persoon goed kent.
Veel lezers ervaren alleen de voornaam als onbeleefd.
De etiquette vereist dat je altijd start met een begroeting.

  • Goedemorgen Lies,
  • Dag Lies,

Wat als je de naam niet weet en ook niet weet of het een man of een vrouw is?

Dan heb je twee mogelijkheden.

  • Beste klant,
  • Geachte heer, mevrouw,

Wat met de komma na een aanspreking?

In België mag je kiezen, in Nederland schrijf je altijd een komma na een aanspreking.
Plaats je een komma na de aanspreking, dan plaats je ook een komma na de slotformule.
Doe je dit niet, dan laat je de komma op de 2 plaatsen weg.

U/uw of je/jij/jouw?

Kies je voor Geachte?

  • dan schrijf je de rest van de mail in de u-vorm

Kies je voor een informele toon?

  • dan gebruik je jij, je of jouw in de verdere communicatie

Pas jij deze mailetiquetteregels toe?
Of volg je gewoon jouw gevoel?


Ik denk bij iedere zakelijke mail na in welk toon ik zal schrijven.
Had ik een fijn gesprek op een netwerkavond, dan zal mijn connectiemail snel informeel zijn.
Wil ik met iemand in contact komen die ik nog niet ken, dan blijf ik heel afstandelijk.
Alhoewel ik dat 'afstandelijk' met een korrel zout neem.
Ook al verkondig ik hier de etiquetteregels, ik vind het belangrijk dat de lezer snel aanvoelt wie ik ben en op welke manier ik communiceer.
Ik vind van mezelf dat ik heel toegankelijk ben in mijn communicatie naar anderen, zelfs naar onbekenden toe.
Dus zal mijn mailcommunicatie een gezonde combinatie van de twee zijn.
Maar de u en de jij-vorm zal ik nooit mixen.

Heb jij ook vragen rond correct taalgebruik?
Twijfel je aan de schrijfwijze van een woord?
Weet je niet waar je hiervoor terecht kan?
Maak je dan lid de besloten groep de vrienden van de tekstbewerker op Facebook.
Daar zijn we met meer dan 200 mensen actief met taal bezig.
We lossen mekaars taalproblemen op, we dagen mekaar uit en lachen er heel wat af.
Tot in de groep?

Hier vind je ook nog wat meer uitleg over de groep.


Zit je met taalvragen en weet je niet waarheen?

Sluit je aan bij 'de vrienden van de tekstbewerker'