Hoe formuleer je een goede onderwerpregel?

7 tips voor een goede onderwerpregel in e-mails

06/05/2019 - 00:00

In de professionele wereld mailt iedereen. Ook privé mailen we regelmatig. Als je een mail schrijft, wil je uiteraard dat die gelezen wordt en dat de ontvanger jouw mail snel terugvindt in zijn inbox. De juiste formulering van je onderwerp in je mail is hiervoor cruciaal. Je subjectline bepaalt of een mail wordt gelezen of niet.

Hoe formuleer je een goede onderwerpregel in e-mails?

1. Zorg dat de ontvanger weet waarover de mail gaat en wat er van hem verwacht wordt

Voorbeeld: Uitnodiging verjaardagsfeest 15 mei
Afspraak garagebezoek van 15/05 verzetten naar 20/05?
Bevestiging boeking 15/10 restaurant De Gouden Lepel

Hoe concreter de boodschap, hoe beter.
De ontvanger weet precies waarover de mail gaat en zal zo veel sneller reageren.

2. Wees niet te vaag

NIET: Vraagje
WEL: Vraag over de actie tuinpoorten uit folder

NIET: Informatie
WEL: Informatiebrochure tuinpoorten

NIET: Bevestiging
WEL: Bevestiging aanwezigheid startvergadering 15/10

3. Maak je onderwerp niet te lang

Heel veel mensen lezen hun mails op een tablet of smartphone.
Die schermen zijn veel kleiner dan een computerscherm en de onderwerpregel wordt gewoon afgehakt.
Gebruik dus maximum 50 tekens en zet de belangrijkste woorden vooraan.

NIET: Hierbij nog wat foto’s die ik op het feestje van vorige zaterdag in Leuven
WEL: Foto’s van feest 15/05

4. Durf RE: en FW: te verwijderen en pas onderwerp aan

Als je een mail beantwoordt of doorstuurt, komt er voor de onderwerpregel RE: of FW:
Voor je ontvanger is dit gemakkellijk, zo weet hij dat jij zijn mail beantwoordt of een mail doorstuurt.
Maar vaak blijft men op dezelfde mail antwoorden en dan zie je RE: RE: RE: RE: RE:
Meestal gaat het in de mailconversatie al lang niet meer over het onderwerp van de beginmail.
Durf dus het onderwerp in je antwoord aanpassen en verwijder alles wat ondertussen overbodig is in je onderwerp.
Het is heel belangrijk dat de ontvanger de juiste mail in zijn mailbox terugvindt en geen 10 mails met hetzelfde onderwerp ontvangt.

5. Schrijf GEEN woorden in HOOFDLETTERS

Woorden in hoofdletters in mails komen nooit goed over, dus zeker niet in de onderwerpregel.
Dit is hetzelfde als roepen.

6. Schrijf altijd een onderwerp

Een mail zonder onderwerp wordt bijna nooit gelezen.
Iedereen kijkt eerst naar de afzender en dan naar het onderwerp.

7. Herlees het onderwerp na het schrijven van je mail en pas eventueel aan

Het kan zijn dat je mail tijdens het schrijven een andere wending krijgt.
Misschien is je klacht ondertussen een opmerking geworden?
Misschien ben je heel erg afgeweken van je onderwerp?
Pas dan je onderwerp aan.
Of nog beter: Schrijf pas je onderwerp als je de mail hebt geschreven.
(Maar vergeet het dan niet ;-) )

Denk aan deze tips als je een mail schrijft.
Het zou zonde zijn als je mail tussen de andere mails 'verdwijnt'.

Was deze informatie nuttig voor jou?
Ik lees het graag in een reactie.

Bij de tekstbewerker kan je terecht voor het schrijven van al jouw ‘standaardmails
maar ook voor tips om jouw mailcommunicatie te verbeteren

Contacteer me op
0474 71 18 69
lies@detekstbewerker.be

(Her)schrijven van standaardmails?

Contacteer de tekstbewerker