15 tips voor om de lezer te blijven boeien met jouw tekst

15 tips voor goede webteksten

18/03/2021 - 15:02

Heel veel ondernemers nemen voor hun website een webdesigner onder de arm, maar voor de teksten zorgen ze vaak zelf. Uiteraard weet jij het beste wat je wil meegeven aan de bezoeker van je website, maar er zijn enkele dingen waar je echt rekening moet mee houden wanneer je schrijft voor het web. Mensen lezen anders op een scherm dan op papier. En de meesten lezen helemaal niet graag. Hoe blijf je ze boeien en zorg je dat ze niet wegklikken?

1. Schrijf zoals je spreekt

Uiteraard in een verfijnde versie, maar niet in schrijftaal.
Hoe kan je dit testen?
Lees de tekst hardop.
Klinkt het als een verhaal dat je aan een vriend zou vertellen?
Dan is het goed.
Klinkt het stijf en onnatuurlijk? Begin dan maar opnieuw.

2. Schrijf actief

Vermijd passieve zinnen.
Voorbeeld:
NIET De resultaten van het onderzoek worden je per mail bezorgd. (passieve zin)
WEL Wij bezorgen je de resultaten van het onderzoek per mail. (actieve zin)

3. Schrijf voor jouw doelgroep

Weet voor wie je schrijft, welke ‘taal’ ze spreken, welke woorden echt bij hen passen.

4. Vertel niet te veel over je product, wel over de voordelen

Focus je op de voordelen die jouw klant heeft bij een aankoop. Niet op het artikel of de dienst op zich.
Een lingeriewinkel verkoopt geen beha’s maar goede ondersteuning en een goed gevoel de hele dag lang.
Een therapeut verkoopt geen sessies maar een oplossing voor hun probleem, een uitlaatklep, een luisterend oor en nieuwe inzichten.

5. Spreek de lezer aan

Spreek niet over de lezer maar tot de lezer.
Gebruik de je-vorm of de u-vorm.
Kies 1 vorm en houd je er ook aan.

6. Schrijf vanuit de ik-vorm

Schrijf in de ik-vorm wanneer je een eenmanszaak hebt, niet in de wij-vorm.
Zo maak je jouw dienst of winkel persoonlijk.
Tenzij je kan rekenen op een team.
De derde persoon vermijd je het best.

7. Schrijf korte zinnen
Korte zinnen lezen veel gemakkelijker. Zeker op een scherm.
Zet dus vaker een punt in plaats van een komma.
Uiteraard mag er af en toe een langere zin tussen staan 😉

8. Plak je zinnen niet achter mekaar

Op papier kunnen we heel vlot zinnen die in een ketting achter mekaar staan, lezen.
Op een scherm is dit niet zo evident.
Druk dus gewoon wat meer op enter om een nieuwe lijn te beginnen.

9. Gebruik witruimte

Zorg voor ‘lucht’ in de tekst door af en toe een witregel te gebruiken.
Zeker bij afbeeldingen en titels. Dit creëert rust voor de lezer.
Hij zal rustig blijven scrollen op de pagina zonder te beseffen dat hij eigenlijk wel al heel wat tekst gelezen heeft.

10. Gebruik opsommingen

Wissel je tekst af met opsommingen.
Lijstjes werken altijd.
En oneven lijstjes nog beter dan even…

11. Trek direct de aandacht

Een websitebezoeker moet je direct vastpakken of je bent hem kwijt.
Kom dus snel to the point.

12. Vetjes

Zet de belangrijkste woorden vet.
Lezers scannen heel vaak, omdat ze geen zin hebben om alles te lezen.

Zorg met de vetgedrukte woorden de belangrijkste informatie meegeven.
Titels en tussentitels helpen hiervoor ook.

13. Maak links

Verbind je pagina’s onderling met links.
Dus gerelateerde content op een ander pagina verbind je door een link onder de woorden die iets zegen over wat je op een gelinkte pagina kunt vinden.
Vermijd ‘Klik hier’.
Verwijs niet naar andere websites want dan ben je die bezoeker ook kwijt.

14. Geef voorbeelden en details
Hoe meer voorbeelden en details, hoe geloofwaardiger je overkomt.

Vertel heel specifieke dingen.
NIET We hielpen dit jaar al veel mensen
WEL We begeleidden dit jaar al 162 mensen naar een nieuwe levensstijl.

15. Call tot action

Zet op iedere pagina een call to action, een oproep tot actie.
Wat moet de lezer doen? Bestellen? Inschrijven? Downloaden? …
Je moet het hen echt vragen, want anders doen ze het niet.

Om een goede webtekst te schrijven moet je met heel veel rekening houden.
Deze tips zijn een tipje van de sluier.
Het vergt oefening. Zelfs al heb je een vlotte pen.
Maak je er niet gemakkelijk vanaf want jouw website is je visitekaartje.

En zie je dit allemaal niet zitten?
Stuur dan jouw eerste draft door naar een copywriter.
Die weet hoe je de lezer kan boeien.
Soms zijn er maar enkele aanpassingen nodig om een groot verschil te maken.
Vragen?

Hulp nodig bij de teksten van jouw website?

Even sparren?